WIE
Niels Martens

WAT
Feestje : Kartel

WANNEER
°18.10.1989 - Hasselt

a

Een reportage over één van de spraakmakendste feestjes in Hasselt doe je met een kater.
Zowel interviewer als onderwerp bekennen schuld. We trokken met één van de vier organisatoren op pad. Kartel is de naam, 'house' het concept. Hier foto’s en interview met één van de karakters er achter: Niels Martens.

b
c
e

The Warehouse

Het idee is ontstaan nadat Benjamin en ik in contact kwamen met de heren van Sauve Le Monde. Met ons vieren hadden we al heel wat ervaring met het organiseren van feestjes. De handen in elkaar slaan was dus logisch. We wisten welke richting we wilden uitgaan, maar enkel de naam was een knelpunt. Dimitri en Dries (de heren van Sauve le Monde) zijn na een vakantie in Brazilië dan op de proppen gekomen met ‘Kartel'. Iedereen was er onmiddellijk voor te vinden.

f
g
g1a

We willen 'house' brengen in haar oorspronkelijke vorm. Je zou 'Deep House' kunnen zeggen, maar deze benaming is intussen uitgehold. Het is dan ook vervelend te antwoorden wanneer mensen naar het muziek-genre van Kartel vragen. Het antwoord ‘house’ doet vaak denken aan de commerciële dansmuziek die tegenwoordig grijs wordt gedraaid op de radio, wat totaal iets anders is als wat wij draaien. Kenmerkend aan ons genre zijn de EP’s die steeds moeilijker digitaal te vinden zijn. Vinyl is dus bezig aan een opmars.

d1
d
g1
g2

Seizoensarbeider

De ‘marketing’ achter Kartel doen we samen. Ballonnen, T-shirts (coming soon), sweaters,... We willen een leuk totaal-concept brengen en niet enkel ons geld besteden aan bekende dj's. Grondregel: dure headliners zijn geen garantie op een volle zaal. Het belangrijkste communicatiemiddel voor Kartel is mond-tot-mond reclame en Facebook. Tijdens de zomer gaan we er even uit. Er is dan een overaanbod aan evenementen.

g6
g3
g4
g5
m

Sneaker Freaker

Op de 'Antelope Records' labelnight in Stuttgart kwam ik in contact met een collega-producer. Buiten het draaien had hij een voor mij nog onbekende hobby: sneakers verzamelen. Ik was altijd al geïnteresseerd in mode en alles wat daarbij komt kijken. Ik was dus onmiddellijk mee met zijn passie voor sneakers. Maar de ‘sneaker-scene’ is zoveel meer dan gewoon sneakers verzamelen. Zo’n vijf keer per jaar vindt ‘Sneakerness’ plaats, verspreid over vijf steden in Europa: Amsterdam, Parijs, Zurich, Keulen en Warschau. Zeker de moeite om eens te checken!

s1
s2

De meeste sneakers koop ik via het internet. Maar je kan ook terecht in bepaalde sneaker stores in België voor wat exclusievere dingen. ‘Avenue’ in Antwerpen bijvoorbeeld is mijn favoriete shop. Wanneer zo een winkel een uniek paar in de rekken zet, vertrek ik zeer vroeg in de ochtend om te kamperen voor de deur. Bij exclusieve releases wordt altijd gewerkt met een ‘first come/first serve’-systeem, dus wie het eerste is heeft gegarandeerd een paartje.

s3

"De schoenspanner is de personal coach van de sneaker: hij houdt hem mooi in vorm en strak."

s4
s5

Instagram is dé uitlaatklep voor mijn hobby. Ik probeer van elk paar enkele foto’s te nemen. Die zet ik dan op mijn profiel alvorens de sneakers terug de doos in gaan. Deze foto’s zijn trouwens ook de enigen die ik op mijn Instagram post.

s6
instagram
schilderij

Tip:

"Zorg dat je weet wat je wilt doen en wees stipt."

hond1
hond2

Recept:

Om de 2 weken donderdag snijdt mijn opa zelf frieten. Hij gaat hiervoor speciaal aardappelen halen bij een lokale boer. Nadat de frietjes gebakken zijn klutsen we er een rauw ei over. Rare combinatie, maar super lekker.

5
l
18

Wat doe je vrijdag?:

Kartel op vrijdag 27 februari met Tom Smeyers
facebook.com/events/752901768112915

y

https://facebook.com/enfou

Kartel, Universal Hasselt
Badderijstraat 14
3500 Hasselt

DJ FB

Facebook Instagram TikTok LinkedIn

FOTOGRAFIE Renaat Nijs Renaat Nijs

TEKST Alexander Van Den Born Alexander Van Den Born

GEPUBLICEERD 23 februari 2015