WIE
Phil Bass

WAT
App : iParty

WANNEER
°08.06.1992 - Genk

1

Inleiding: Phil maakte een app. Einde.

5
9

School & Ideeën

In mijn middelbaar was ik een ‘moeilijke’ student. Amper aanwezig en een keer van school gegooid. Het organiseren en managen zat er wel al in. Ik gaf in die tijd Dubstep feestjes in het Ritz gebouw in Hasselt: “2 Girls 1 Dub”. Op de middelbare kunstschool in Genk vond ik een studie die aansloot bij deze hobby: Audiovisuele Vorming. Ook al lag deze studie mij wel, ik wisselde nog eens en volgde Multimedia aan het KTA1 in Hasselt.

10
11
3a

Tijdens mijn studententijd reisde ik zowat het hele land af om allerlei clubs te ontdekken. Het is een kleine wereld en ik leerde ook de organisaties achter de feestjes kennen. Het ging zo ver dat ik een aanspreekpunt werd voor vrienden en kennissen, want ik wist waar je in het weekend moest zijn. Het eerste prototype van iParty was ikzelf.

7
5a
12

Versie 1.0

Na mijn studies Multimedia vond ik niet onmiddellijk werk in mijn richting.
Ik leefde enkele maanden van een uitkering en voelde een neerwaartse spiraal.
Steeds op zoek naar de beste clubfeestjes, groeide het idee van een agenda-app.

20

Vroeger had ik ook een duif, hij heette Rudi. We hebben Rudi al even niet meer gezien.

19
effe-op-mijn-dak-schijten

Het clubgebeuren in België is een gesloten circuit, wat ik snel opmerkte. Mensen volgen hun vrienden als ze uitgaan. Dat is jammer voor de meeste clubs in België. Ieder weekend investeren ze in een top line-up, maar bereiken vaak een beperkt, vast publiek. Ik zag een gat in de markt en wou zo snel mogelijk iets online hebben. Met iParty wou ik inspelen op clubs die underground kwaliteit bieden en te mainstream mijden. Het iParty motto is ook: elk feestje waar je via ons terecht komt, ga je goed vinden.

31
32
33

Met mijn grafische achtergrond ben ik er dan gewoon aan begonnen. De eerste de beste die kon programmeren mocht beginnen: een kennis van me. Het grafische werk deed ik zelf. Maar de samenwerking liep stroef en het eindresultaat was bedroevend. Deze eerste versie koste me 10.000 euro die ik geleend had bij een bank.

42
23
22

Versie 2.0

De eerste versie van mijn app was niet veel waard. Maar het idee was wel uitgewerkt en ik kon hieruit lessen trekken. Op zoek naar nieuwe financiële middelen voor de app, vond ik in een week tijd een privé investeerder die in het project geloofde. Hij maakte een aanzienlijk bedrag vrij, waardoor mijn jaarplanning plots een weekplanning werd. Bovendien had ik nu een straf zakenman met ervaring in het team, waarvan ik enorm veel kan leren.

14
24

In het begin had ik het moeilijk met het idee van een vennoot. Maar mijn plannen ontwikkelden zich 5 keer sneller.

app

Het was juni toen we terug van start gingen. Het nieuwe clubseizoen begint op 1 september. De deadline was in zicht. Voor de ontwikkeling van de app, koos ik deze keer voor een bureau: Novation. Zij aanvaarden de opdracht en leverden een professioneel product af. Alles nam een enorme vaart hierdoor. Midden augustus was de app klaar en we lanceerden.

16
17

De clubs lokken

De app werkt natuurlijk echt goed wanneer de clubs met ons willen samen werken. De eerste maand dat je aanklopt bij een club met een nieuwe app als iParty, negeren ze je. Met de eerste 1.000 gebruikers kom je dus niet ver bij de clubs. Maar vanaf 10.000 gebruikers zouden ze wel dom zijn om niet even te kijken wat het inhoudt. In België zijn er 15 grote clubs waar we onze pijlen op richten. Zo blijft het haalbaar met onze beperkte middelen. Hierop uitbreiden is de bedoeling, maar is voor een later tijdstip.

13
27
44

Tegen eind dit jaar willen we 40.000 app-gebruikers. Tot nu toe is het vooral de mond tot mond reclame die ons helpt groeien. Facebook werkt niet goed voor ons. Je geeft ze €100 en vervolgens gaan ze iedereen zijn feed spammen. We moeten dan ook hard uitpakken met leuke acties. We werken bijvoorbeeld aan een bakfiets waarmee we de grotere steden af zullen gaan om nieuwe leden aan te trekken. Of dit gaat werken kan ik nog niet vertellen, maar we willen origineel blijven. In ieder geval het wordt interessant voor onze adverteerders, zoals de clubs zelf. Maar ook heel wat drankmerken tonen al interesse.

35
35a
39

Het logo en het filmpje werden gemaakt door een bevriend designer. Konstruktiv.

40
41
28
iparty

Gratis Gratis Gratis app

2015 wordt het jaar van de waarheid voor iParty. Downloaden kan je hier.

android
apple

http://joiniparty.com

0492857167

ipertyy HUUPP

Facebook Instagram TikTok LinkedIn

FOTOGRAFIE Renaat Nijs Renaat Nijs

TEKST Alexander Van Den Born Alexander Van Den Born

GEPUBLICEERD 16 maart 2015